Wednesday, March 30, 2011

Q & A (hamba dan Tuhan-Nya)

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
                Apa khabar sahabat-sahabat sekalian? Adakah korang sihat sepanjang menunggu detik-detik terakhir habisnya OSPE. Bagaimana dengan iman, adakah sihat? Adakah kita sudah memberi makan yang secukupnya pada iman kita??
                Mungkin apa yang saya alami, sahabat-sahabat sekalian ada juga yang turut merasainya dan ada juga yang tidak. Pada hari kedua study untuk OSPE dan baca semula nota-nota, saya teringat semula soalan-soalan dan jawapan yang diberikan mase theory exam haritu. Semakin banyak yang dibaca, semakin down semangat dan rasa macam nak muntah untuk revise segala macam MES, gambar-gambar lab dan nota-nota.
                Untuk menghilangkan rasa itu, saya buka facebook, blog orang lain dan call family. Tapi rasa ITU masih ada. Saya sangat-sangat perlukan seseorang untuk menaikkan semangat saya. Tapi siapa??kawan-kawan? Masing-masing di bilik, takkan nak ganggu diorang study.

                Akhirnya saya ambil wuduk dan buka Quran, really kata-kata Allah amat-amat menyentuh hati saya. Tak payah cari sesiapa to relieve stress because Allah always by our side. Buka al Quran je,maksud  ayat Quran terus tepat kene batang hidung saya (ayat tu sesuai dengan situasi).  Saya nak share dengan sahabat-sahabat, ayat-ayat dalam surah Al-anfal ( p/s : ayat-ayat ni saya ambil yang saya nak highlight kan sahaja, lebih memahami bukalah tafsir)
43. Sungguh, Allah Maha Mengetahui apa yang ada dalam hatimu.
44. Hanya kepada Allah segala urusan dikembalikan
45. Wahai orang-orang yang beriman ! Apabila kamu bertemu pasukan (musuh), maka berteguh hatilah dan sebutlah (nama) Allah banyak-banyak (berzikir dan berdoa) agar kamu beruntung.
46. Dan taatilah Allah dan Rasul-Nya dan janganlah kamu berselisih, yang menyebabkan kamu menjadi gentar dan kekuatanmu hilang dan bersabarlah. Sungguh, Allah berserta orang-orang sabar.
49. (Allah berfirman), “ Barang siapa bertawakal kepada Allah, ketahuilah bahwa Allah Maha Perkasa, Mahabijaksana.”
51. Dan sesungguhnya Allah tidak menzalimi hamba-hamba-Nya,
53. Yang demikian itu kerana sesungguhnya Allah tidak akan mengubah suatu nikmat yang telah diberikan-Nya kepada suatu kaum, hingga kaum itu mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Sungguh Allah Maha Mendengar, Maha Mengetahui.
60. Apa saja yang kamu infakkan di jalan Allah niscaya akan dibalas dengan cukup kepadamu dan kamu tidak akan dizalimi (dirugikan).
                Ayat-ayat ni juga boleh dijadikan tips semasa kita jawap ospe nanti, iaitu teguhkan hati (kuatkan semangat) dan banyakkan menyebut nama Allah, InsyaAllah kita akan menjadi orang yang beruntung di dunia dan akhirat.
                Segala apa keputusan yang kita dapat nanti, bertawakal lah kerana kepada Allah orang-orang beriman bertawakal dan Dia akan memberi ujian sesuai dengan kesanggupan kita, sesungguhnya Allah mengetahui di hadapan dan juga di belakang.
                Selain itu, saya ingat pada diri saya sendiri dan sahabat-sahabat tentang niat kita di dunia ini  hanyalah semata-mata kerana Allah.

Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:
Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.
                Maaf atas segala silap dan salah.


No comments:

Post a Comment